Dit is waarom leerlingen een onvoldoende voor toetsen halen - Goldbach Academie

Dit is waarom leerlingen een onvoldoende voor toetsen halen

Je herkent het vast wel. Je begint fris aan een nieuw hoofdstuk. Elke les doe je mee en je maakt zelfs je huiswerk. De week voor de toets ga je leren en vervolgens ben jij ready voor je toets. Kom maar op met dat goede cijfer! Maar tijdens de toets zakt de moed je in de schoenen. De vragen zijn lastig en lijken helemaal niet op die van het huiswerk! Tot je grote teleurstelling is het cijfer opnieuw lager dan je gehoopt had. 

Huiswerk maken

Hoe kan je er nou voor zorgen dat je de volgende periode wel dat goede cijfer haalt? Dat begint met het maken van je huiswerk op de goede manier. Ja, je kan je huiswerk op meerdere manieren maken. Als jij de paragraaf doorleest en vervolgens daar vragen over beantwoord dan is de kans groot dat de lesstof niet blijft hangen. Je bent eigenlijk een kopieermachine op dat moment. Je besteedt ondertussen wel een hoop tijd aan lezen en schrijven. Verloren tijd dus. 

5 W's en een h

Hoe kan je dan wel het beste je huiswerk maken? Door te beginnen met een theorieblok echt begrijpen. Stel jezelf “de 5 w’s en een h” vragen.

  • Wie
  • Wat
  • Waar
  • Wanneer
  • Waarom
  • Hoe

Als je hier antwoord op kan geven dan slaan je hersenen de theorie op meerdere plekken op. Hoe meer linkjes je kan maken met het theorieblok hoe beter de stof blijft. Bedenk situaties waarin je de lesstof kan toepassen. Door zelf voorbeelden te bedenken hou je automatisch rekening met alle voorwaarden die bij de theorie horen. Het kan natuurlijk zijn dat je niet bij elk theorieblok alle vragen kan beantwoorden. Dat is niet erg, zo lang je alle vragen die je wel kan beantwoorden maar beantwoordt. 

Tussentijd

Je hebt voor het eerst de tekst echt goed doorgenomen. Je weet bij elke theorie de 5 w’s en een h. Omdat alles nu vers in je geheugen zit is het niet slim om gelijk je huiswerk te maken. Het is wetenschappelijk bewezen dat lesstof dat je leert, na een tijdje weer wegzakt. Als je het na een poosje weer opnieuw ophaalt dan blijft meer van de lesstof hangen in je lange termijn geheugen. Maak je huiswerk dus pas een dag later! Je moet dan opnieuw je kennis ophalen en misschien wat weggezakte lesstof opnieuw doornemen. Deze boost zorgt ervoor dat de lesstof langer blijft hangen. 

De valkuil van paragrafen

Lesboeken zijn heel overzichtelijk. Elk hoofdstuk heeft een onderwerp dat weer verdeeld is paragrafen. Veel boeken ordenen de paragrafen ook weer in theoriestukken die bij de paragrafen horen. Dat is heel fijn maar als je op die manier huiswerk maakt, dan maak je een grote fout! Omdat je onbewust al weet over welke theorie de huiswerkvragen gaan ben je al “voorgeprogrammeerd”. Je hoeft eigenlijk niet na te denken welke regel je hoeft toe te passen. Logisch wel, alleen op je toets is dat anders. Daar weet je niet uit welke paragraaf de vraag komt. Vaak is het zelfs zo dat 1 vraag informatie bevat waar je verschillende paragrafen voor nodig hebt. Ai, daar was je niet op voorbereidt. Daarom lijkt de toets ineens zoveel moeilijker. 

Gooi alles door elkaar

Ga je aan de slag met je huiswerk? Maak dan je huiswerk vragen in verschillende volgordes. Pak zelfs vragen uit vorige paragrafen erbij zonder dat je je erin verdiept wat er precies in die paragraaf besproken wordt. Nu ben je pas echt aan het oefenen met de lesstof! Je zult merken dat je in het begin meer moeite hebt met vragen kunnen beantwoorden. Maar naarmate je meer oefent ga je de lesstof op de juiste manier toepassen. Je toets is dan ook geen verrassing meer!

Goldbach Academie is een bijlesinstituut in Den Haag dat gespecialiseerd is in exacte vakken en leertechnieken. Ons doel is om lesstof inzichtelijk en logisch te maken, zodat je niet uren aan het blokken bent voor een toets. Ben jij benieuwd of wij wat voor jou kunnen betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *